Café In den Ouden Biturbo

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor cassiopeia » di 24 apr 2018, 22:30

Een belangrijk aspect vormt ook de vloerbelasting. Die is bij een vierkoloms hetzelfde als van een auto: het gewicht van de auto wordt verdeeld over vier kleine punten. Als je auto altijd al in de garage staat, dan is de vierkoloms geen probleem. Bij een tweekoloms is dat het dubbele, gewicht auto + brug kan boven 2.000 kg zijn. Er moet dan 1.000 kg kunnen rusten op een heel klein stukje en dan kan echt niet overal.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Boomerang » wo 25 apr 2018, 12:31

Valt mee, er zijn meestal flinke voetplaten extra leverbaar, waarmee je de krachten al een stuk beter verdeeld.
2-koloms heeft ook wel een voordeel;

Bij de R107 kan ik de motor-bak met vooras er compleet onderuit halen zonder dat er rijplaten in de weg zitten.

Karretje met zwenkwielen onder vooras en staartstuk bak, dan de vier bouten vooras uitnemen, baksteun los, uitlaat los, brug met auto naar boven, rest blijft op de grond staan en kan verplaatst worden waarheen je wilt.

Maar ook een vierkolommer heeft wel weer zijn voordelen.
Mooiste is allebei....
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4983
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Maser73 » do 26 apr 2018, 08:04

Op één of andere manier heb ik een naar gevoel bij een 2 kolommer om een auto lang op de krikpunten te laten steunen. Voor klussen idd handiger maar zal hier en daar wat concessies moeten doen. Voor het soort kluswerk wat ik zelf doe zijn een krik en assteunen al voldoende maar praat mezelf graag een brug aan.....
Maser73
Donateur
 
Berichten: 375
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Otto C. » do 26 apr 2018, 12:27

Boomerang schreef:
Bij de R107 kan ik de motor-bak met vooras er compleet onderuit halen zonder dat er rijplaten in de weg zitten.

Karretje met zwenkwielen onder vooras en staartstuk bak, dan de vier bouten vooras uitnemen, baksteun los, uitlaat los, brug met auto naar boven, rest blijft op de grond staan en kan verplaatst worden waarheen je wilt.


Maak alsjeblieft de koets vast aan de brug. De gewichtsverhouding wordt plotseling heel anders zonder motor en bak. YouTube staat vol ellende op dit gebied.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 1014
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Boomerang » do 26 apr 2018, 12:44

Klopt, heeft alle aandacht.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4983
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor cassiopeia » do 26 apr 2018, 20:09

De voordelen van vierkoloms zijn dus evident.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Boomerang » vr 27 apr 2018, 12:45

De voordelen van een tweekoloms brug zijn minstens zo evident.
Wél verstand gebruiken.

Bij heel veel werkzaamheden aan ophanging of versnellingsbak (voorwielaandrijvers) zitten de rijplaten van een vierkolommer stevig in de weg!
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4983
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Marten » vr 27 apr 2018, 15:14

Als de ruimte hebt kan je ook gaan voor een 4-kolommer met brugkrik https://www.oskampamtech.nl/winkel/hefb ... acsd20phl/ die je uiteraard ook 2de hands kan kopen.
Je kan dan bv de voorzijde opkrikken, paar assteunen eronder en sleutelen maar.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor duetto » za 12 mei 2018, 09:01

Om terug te komen op de Stelvio: ik ben blij dat ik een paar weken niet op het forum gekeken heb, want dan zou ik naar waarheid geantwoord hebben dat de 280 pk versie van de Stelvio al serieus snel is, en dan zou die QP VI er misschien niet gekomen zijn. Mijn Stelvio bevindt zich overigens nu ergens tussen Antwerpen en Nijmegen, en wordt net voor of net na de pinksterrit afgeleverd.
Avatar gebruiker
duetto
Donateur
 
Berichten: 953
Geregistreerd: wo 02 feb 2011, 12:15

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor lqpl » zo 13 mei 2018, 22:49

Haha. Nee, de QP VI is gewoon een gafere bak voor La Moglie (vind ik).
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5887
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar MC Café

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron