Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

Van klassiek tot modern

Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

Berichtdoor cassiopeia » di 14 jan 2020, 21:34

Maserati-modellen hebben vanaf eind 2021, begin 2022 geen Ferrari-motoren meer. De samenwerking tussen Ferrari en Maserati op het gebied van motoren stopt, aldus Ferrari CEO Louis Camilleri.

Volgens de Ferrari-topman gaat de Italiaanse sportautobouwer helemaal stoppen met het leveren van motoren aan derden. Dat levert een flinke tijds- en kostenbesparing op. Volgens Camilleri geeft dat ruimte om nieuwe modellen te ontwikkelen, zoals een nieuwe hybride supersportwagen die nog eind mei wordt onthuld.
En nu?

Welke oplossing Maserati zoekt in de nabije toekomst, is nog niet bekend. Het merk zal óf zelf motoren moeten ontwikkelen óf de motoren van andere partijen moeten halen. Maserati gebruikt al twee decennia lang Ferrari-motoren. Ook de meest recente modellen – de Ghibli, Quattroporte, Levante, GranTurismo en GranCabrio – hebben allemaal Ferrari-motoren onder de motorkap. Het gaat hierbij om een 2,9-liter biturbo V6-benzinemotor, twee 3,8-liter biturbo V8-motoren en een atmosferische 4,7 liter V8.

(AutoRai)
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

Berichtdoor Marten » di 14 jan 2020, 21:50

FCA en PSA zijn nu samen. Misschien een mooi Chrysler blok of via Opel nog wat van die Holden blokken. Doet het ook prima in mijn Alfa woot
Of misschien wordt Maserati toch helemaal elektriek - ik zag dat Elkan al sprak over de mogelijkheid om platforms van Tesla over te nemen, iets wat door Elon Musk zeker tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.
En dan dat geld van FCA voor die milieu certificaten waar de nieuwe fabriek in Berlijn van gefinancierd zou worden...

Ik zie mogelijkheden zat Happy5
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 15 jan 2020, 11:13

Stopt Ferrari alleen de ontwikkeling of ook de productie van motoren voor Maserati?

Dat laatste kan ik mij bijna niet voorstellen, dan zou Maserati alle bestaande modellen moeten re-engineeren voor een ander motortype. Dat kost honderden miljoenen. Denk niet dat het merk dat kan opbrengen of dat het nieuwe fusie bedrijf zo'n investering in oude technologie voor een "sportief" merk gaat doen. Kijk maar naar Alfa, dat zit ook in een soort sterfhuis constructie. Alle interessante ontwikkelingen zijn gestopt.
Maserati geheel elektrisch? Zou kunnen, dat is dacht ik al het plan met de Alfieri. Misschien komen er geen nieuwe verbrandingsmotoren meer en wordt Maserati het Italiaanse Tesla. Qua formaat klopt het aardig..

Ben wel benieuwd naar de merken strategie van PSA/FCA. Ze hebben een behoorlijke achterstand in te halen op elektrisch gebied. Verwacht i.i.g. dat daar het geld heen gaat, niet naar nieuwe leuke verbrandingsmotoren voor Maserati. Het lijkt mij ook lastig om van Chrysler blokken iets leuks te maken.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 15 jan 2020, 21:05

ik ben toch erg getriggered door de opmerking van Elkan mbt de platforms, dan is de achterstand in 1 klap weg en kunnen ze veel sneller schakelen met nieuwe modellen.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Marten
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 16 jan 2020, 21:20

Wacht even, die V6 was toch een Pentastar derivaat?
Hebben we het laatst nog over gehad hier.
Geen F blok toch?
Overigens komt FCA naar verluidt met een splinternieuwe LIJN 6.
Zou goed bij de historie van Maserati kunnen passen.
48V mild hybride wordt over gesproken.
Kan Maserati vast iets leuks mee doen.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 16 jan 2020, 21:25

https://www.allpar.com/news/2013/05/rep ... gine-22322

Aha, het is dus een Pentastar machine die door F is aangepast en geproduceerd.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Marten » do 16 jan 2020, 22:27

Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Marten
Donateur

Berichtdoor Marten » vr 17 jan 2020, 21:13

Van Automotive Online geplukt:

https://automotive-online.nl/management ... -industrie

dan denk ik toch dat FCA-PSA, maar dan met name het FCA gedeelte de zaken wat beter hebben voorgekookt, zo lijkt het
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Marten
Donateur

Keer terug naar Maserati Talk