weer 100 km/u, zijn we er al op voorbereid?

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

weer 100 km/u, zijn we er al op voorbereid?

Berichtdoor cassiopeia » do 07 nov 2019, 23:12

Het zier er echt naar uit, dat we weer terug gaan naar de tijd van 1974, toen er een algemeen geldende snelheidsbeperking van 100 km/u werd ingevoerd op snelwegen. Toen was de reden een dreigend olietekort, nu is het een teveel aan stikstof. Dat wordt dus algemeen zo als nu onderweg tussen Utrecht en Amsterdam. Prima multibaans wegen, waar we tergend langzaam aan een veertigtons combinatie voorbijkruipen die nauwelijks langzamer rijdt. Uit verveling zullen velen in slaap vallen achter het stuur, of breedschalig gaan appen. En al die buitenlanders maar verbaasd kijken! Bij onze oosterburen is een algemene snelheidsbeperking, ook onlangs, niet eens in het parlement gekomen omdat het onderwerp (nog steeds) absoluut onbespreekbaar is.
Bij de invoering van de 100 km/u in 1974 was het wegenstelsel aanzienlijk beperkter. Een basis-Polo haalde toen nauwelijks 130, nu bijna 200. Maar wij rijden Maserati. Zijn wij al voorbereid op deze nieuwe situatie? Toegegeven, een definitief besluit is nog niet aan ons medegedeeld, maar de geluiden in die richting beginnen nu toch wel alarmerend luid te klinken!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Re: weer 100 km/u, zijn we er al op voorbereid?

Berichtdoor Marten » vr 08 nov 2019, 22:29

Maserati of niet, op doordeweekse dagen kan je toch al vaak niet veel harder dan 100. Dan mag je blij zijn als je de 70 of 80 al haalt.
En ja, 's avonds kan je dan vaak wel harder maar doordeweeks ben ik dan normaal gesproken gewoon thuis na een dag hard werken.
In het weekend rijden er vaak knuppels die normaal gesproken niet autorijden en dan is het verkeer net een 8 baan, of Russische roulette, maar net hoe je het noemen wil.

Kortom, in de praktijk ga ik er niet veel last van hebben en is het vaak ook gewoon veiliger door al die idioten om je heen die niet kunnen autorijden.

Op sommige stukken kan je af en toe wel even op het gas, en dat doe ik dan ook, en ook op provinciale wegen. Gewoon even knallen, maar dan wel veilig en zonder medeweggebruikers in de buurt.

Voor echt leuk autorijden moet je al lang niet meer in dit land zijn, dan liever een uitstapje naar de Ardennen, Luxemburg o.i.d.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Boomerang » zo 10 nov 2019, 21:31

Nl is een zeer auto-onvriendelijk land aan het worden.
Het wordt ook te vol, dat merken we zelfs in het oosten en het noorden.
Waar je vroeger 130 reed op 80 km wegen omdat er geen hond te bekennen was, haal je nu heel vaak geen 80 meer.
Op de snelwegen gaat het hier nog, zolang je buiten de spits blijft.
Al onze recreatieve ritten gaan, voor zover ze nog in NL plaatsvinden, over provinciale wegen.
“Snel”wegen richting het zuiden en vooral het westen, mijden we als de pest.
Bij Emmen de grens over, zelfs voor een weekend Limburg, is het devies.
M.a.w: zoek het uit allemaal.
Ik weet dat het nu politiek wordt, maar als we NL leefbaar willen maken/houden, zal er iets aan de bevolkingsgroei gedaan moeten worden, waar die ook vandaan komt.
Mijn kinderen heb ik iig het advies gegeven zo snel mogelijk te gaan verkassen.
Grappig in dit kader:
Toen eind 1949 de Nederlandse bevolkingsomvang de ‘gevaarlijke grens’ van bijna 10 miljoen inwoners had bereikt vond de regering, onder leiding van PVDA-premier Willem Drees, dat de tijd was aangebroken dat men beter kon gaan emigreren want “Nederland werd te vol”. Begin 1950 merkte Drees op dat “een deel van ons volk het moet aandurven zijn toekomst te zoeken in grotere gebieden dan eigen land”.
rolleyes
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 11 nov 2019, 10:53

Zo jammer dat het zo gaat. Het verschil tussen 130 en 120 maakt mij niet zoveel uit - en op een groot deel van mijn huidige woon-werktraject is het al 100 max. Wat mij mateloos irriteert is de manier waarop onze gekozen vertegenwoordigers met dit probleem zijn omgegaan en daarmee wegkomen. En hoe de echte schuldigen de dans ontspringen, de aandacht afleiden en zoeken naar oplossingen die vooral de concurrentie raken. Zodat wij straks onze hobby niet meer kunnen uitoefenen. Niet omdat dat ook maar iets bijdraagt, maar omdat de politieke strijd toevallig hierop uitkomt.

Eerst 6 jaar de kop in het zand steken en dan "overvallen worden" door de rechterlijke uitspraak over de onhoudbaarheid van het stikstofbeleid. De regering met het CDA erin en (vooral) mijnheer Henk Bleeker voorop wist allang dat het stikstof beleid niet houdbaar was, maar wilde de boodschap niet brengen. Zou teveel kiezers kosten. Ze hebben niet eens alternatieve scenario's willen ontwikkelen voor het geval dat. Dat was later zorg voor de volgende regering. Door deze onverschilligheid zijn ze volledig verantwoordelijk voor de panieksituatie van nu. Ze hebben het zelf veroorzaakt.

Dan moet er wat gebeuren. Wat volgt is geen nuchtere afweging wie hier nu de meeste troep veroorzaakt en aangepakt moet worden, maar pure politieke onderhandeling. Pakken wat makkelijk is in plaats van wat zoden aan de dijk zet.

Zou echt niet weten waarom wij in ons dichtbevolkte Nederland al het varkensvlees voor de hele wereld moeten produceren. En daarin nog moeten groeien ook. Het heeft ook niets meer met landbouw te maken en het onschuldige boeren bestaan met schattige koetjes in de wei. Het is gewoon industrie, keiharde business met industriële productieprocessen van levende wezens.

We proberen dus niet om 45% van de totale uitstoot van deze "landbouw" wat minder te maken, maar gaan sleutelen aan 6% van het totaal - de bijdrage van het verkeer. Als je daar 30% vanaf haalt door alle oude auto's te verbieden heb je nog geen 2% overall gereduceerd. Gefeliciteerd, heel Indrukwekkend! Die 100 km maatregel levert nog minder op.
Voor dezelfde 2% overall hoeven de boeren maar 4% van hun deel van de uitstoot te reduceren. Maar ja, die hebben zware trekkers die diepe sporen maken in het Malieveld bij het ministerie voor de deur. En ze hebben Maxime Verhagen.

Het gaat er allang niet meer om wat er nodig is voor schone lucht en een betere toekomst voor ons allemaal, maar om korte termijn politiek gewin. Men is zich aan het positioneren voor de volgende verkiezingen. Het CDA is gewoon handiger in het beschermen van zijn boerenachterban. Het is ze gelukt om Rutte en de VVD vol In de wind te zetten. Ik ben erg benieuwd wat het wordt, van de week.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 11 nov 2019, 21:16

Spot on Peter!
Korte termijn oplossingen, keer op keer.
Wat mij betreft is dit HET probleem van een democratie; electoraat boven landsbelang op de lange termijn.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Andrea » ma 11 nov 2019, 23:22

" Korte termijn oplossingen, keer op keer.
Wat mij betreft is dit HET probleem van een democratie; electoraat boven landsbelang op de lange termijn"

Groei van de intensieve veehouderij mag dan "landsbelang" zijn, ik vind het onethisch. Jammer dat met mijn belasting deze misdaden worden gesubsidieerd.
Maserati 4200 Cambiocorsa, BMW M635csi
Andrea
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 12 nov 2019, 15:38

Het is dus weer echt polderen geworden: wel overal max 100, maar alleen tussen 06:00 en 19:00 uur. Na zevenen mag het gas er weer op. En een maandelijkse autoloze zondag is ook nog niet van de baan. Dat horen we morgen.
Ik denk wel, dat het appen achter het stuur flink zal toenemen bij lagere snelheid. Vooral op minder drukke stukken. En alle Polen, Roemenen en andere oostblokeers kachelen ons allemaal voorbij. Want die landen verschaffen het CJIB geen inlichtingen, al woont de klussende Pool gewoon om de hoek. Maar hij staat ingeschreven in zijn thuisland, net als zijn klusbus.
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 12 nov 2019, 18:26

“Intensieve veehouderij” is niet het landsbelang waar ik op doelde lolololol
Nee, lange termijn politiek, weloverwogen, verstandig, wellicht soms wat impopulair, maar doordacht.
Wanneer hadden we zoiets voor het laatst, Cass?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Momus » wo 13 nov 2019, 07:45

in België wordt er blijkbaar ook volop over nagedacht
een maandeljikse autoloze zondag lijkt me anderzijds geen slecht idee bij ons ; bij ons wordt dat 1x per jaar gedaan en haast iedereen ervaart dat als een verademing. Het is ook gewoon nodig, denk ik, zeker in grotere steden.
Momus
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » vr 15 nov 2019, 11:43

De politie heeft nu al verklaard, dat ze niet extra zullen gaan inzetten op controle naleving. Geen mensen en geen middelen.
Dan weet je wel wat het gaat worden bij de ongedisciplineerde Nederlanders!
cassiopeia
Donateur

Volgende

Keer terug naar MC Café