Marten schreef:Nou, ik zit me eerder af te vragen waarom er van alles vervangen is zonder resultaat. En is dat diepe rempedaal ineens gekomen, met de jaren of na een eerdere reparatie.
In feite heb je nu het hele systeem aangepakt en zou het nu gewoon goed moeten zijn. Dus een stukje historie zou helpen, zeker gezien het feit dat de oudere ABS systemen een echte misdaad konden zijn voor wat betreft ontluchten en je niet de eerste zal zijn waar het daar mis gaat en vervolgens moet er ineens veel meer vervangen worden met als resultaat "nul".
Tja . da's dan voor het eerst - ik heb altijd zoveel geluk met mijn auto's

.
De historie gaat vele jaren terug. Misschien zit daar wel de oorzaak. Het ontluchten is inderdaad een K-klus, maar mijn gevoel is dat ze echt hun best hebben gedaan. De auto staat bij een goede monteur, de man die ook de motor heeft gedaan. Dit is de eerste keer dat het hem niet lukt om een probleem op te lossen. De werkverdeling is zo dat hij het werk doet en ik op zoek ga naar onderdelen. Fouten bij de onderdelen keuze zijn dus voor mijn eigen rekening. Voor de diagnose ben ik wel afhankelijk van hem.
In mijn oude grijze QP was ik al niet tevreden. Daarom al eens stahflex leidingen laten monteren aan de voorzijde. De heer H. te W. (wiens naam niet meer genoemd mag worden) heeft de voorste remschijven vervangen door Tarox. Toen het daarna nog niet lekker werkte heeft hij een lekke booster gediagnosticeerd. Om die te vervangen moest het blok eruit .. en dat heeft een heel ander verhaal tot gevolg dat leidt naar de auto die ik nu heb.
De booster is vervangen door nieuw. Tegelijk is toen ook de hoofdremcilinder vervangen door een Fiat product dat ook in de Ducato zat. Volgens de heer H. waren die cilinders uitwisselbaar - je kunt je nu afvragen of daar de fout is gemaakt.
In ieder geval: die booster en cilinder zijn mee over gezet naar mijn huidige auto.
Vervolgens begint het huidige traject. Bij de APK in juni bleek één van de remdrukregelaars bij de achterwielen vast te zitten. Die is toen gangbaar gemaakt. Toen is het systeem ontlucht maar de monteur vond het pedaal erg diep zitten. Hij verdacht de hoofdremcilinder. Ik ben toen op zoek gegaan naar andere uit een Ducato en heb er één aangeschaft bij Tuynder. T bleek een andere te zijn dan ik had met teveel aansluitingen. Die zijn afgedopt. Het hielp niet.
Toen kwam de boodschap over de ABS unit. Bij het ontluchten bleef er vieze grijze troep meekomen. Dus op zoek gegaan naar goed gebruikt - gevonden bij Bagnole in Echt. Geen vieze troep meer, maar het pedaal bleef hetzelfde.
De monteur heeft z'n best gedaan met het ontluchten, maar bij één van de achterste remtangen zat er een nippel vast en het zou kunnen dat daar een luchtbel onder zit.
Op zoek gegaan naar andere remtangen. Gevonden bij Eurospares. Omdat de aansluitingen van de remslangen niet lekker los gingen waarschuwde de monteur voor schade aan de remslangen. Dus nieuwe remslangen besteld. Lange discussies met de leverancier over de aansluiten (F of E Bordel). Gelijk ook maar revisiesetjes voor de remtangen besteld - ook een toestand want het type Brembo-klauw dat Maserati gebruikt is nergens te vinden. Als je vervangende blokken zoekt zie je dat de voorste blokken ook bij BMW (540, M5, 835) worden gebruikt, maar ook dat zegt nog niks over de tang zelf. Enfin, op het nummer van de rubber seal gezocht van een gedemonteerde tang en daarna revisiesetjes gevonden bij C&C parts in Baarlo.
Nu zit alles erop en het resultaat is nul.
De laatste hypothese is dat het toch aan de verkeerde hoofdremcilinder ligt. Dat de Ducato cilinder toch niet past. Ik zou wel wat meer willen weten over de binnenmaten, de afmetingen van de zuigers e.d. maar daar kom ik niet uit. Dus het enige dat ik kan doen is uitproberen. Twee leveranciers in de USA beweren nog de originele hoofdremcilinder van de Ghibli II en de QPIV te kunnen leveren.
Weer geen echte diagnose, weer trial en mogelijk error.
Of die verd..mde booster is weer stuk.
... dò ist der Bahnhof!