Vrije slag rempedaal QPIV

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Vrije slag rempedaal QPIV

Berichtdoor PeterM » vr 11 okt 2019, 13:27

In de QP IV heeft het rempedaal een grote vrije slag en een vaag aanvoelend aangrijpingspunt. De rem doet het, de vertraging is goed (APK goedgekeurd) , maar je moet hard en diep trappen. Het is niet wat je wilt en niet te vergelijken met een gemiddelde moderne auto.
We hebben de ABS unit vervangen, de hoofdremcilinder vervangen, de remklauwen gereviseerd, de remleidingen en remslangen vervangen (de laatste door stahlflex)en de remdrukregelaars achter gereviseerd. Niets helpt, het pedaal blijft diep zitten.
Alleen de rembooster en de vacuumklep zijn niet aangepakt.

Heeft iemand van jullie nog een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe we het pedaal wat harder kunnen krijgen?
Laatst bijgewerkt door PeterM op vr 11 okt 2019, 20:27, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: Vrije slag rempedaal QPIV

Berichtdoor Marten » vr 11 okt 2019, 18:27

Wat gebeurt er als je het pedaal een paar x intrapt (oppompt)? Wordt het dan hoger? En wat doet de motor dan? Andere stationaire loop?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 11 okt 2019, 20:16

Jij denkt aan de rembekrachtiger of de vacuum-klep?
De auto staat nu in de werkplaats, niet naast de deur. Volgens de monteur is het vacuum constant / geen lek - als ik het goed begrepen heb. Maar ik ga het zelf proberen - dank voor de tip!
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Marten » za 12 okt 2019, 10:37

Nou, ik zit me eerder af te vragen waarom er van alles vervangen is zonder resultaat. En is dat diepe rempedaal ineens gekomen, met de jaren of na een eerdere reparatie.
In feite heb je nu het hele systeem aangepakt en zou het nu gewoon goed moeten zijn. Dus een stukje historie zou helpen, zeker gezien het feit dat de oudere ABS systemen een echte misdaad konden zijn voor wat betreft ontluchten en je niet de eerste zal zijn waar het daar mis gaat en vervolgens moet er ineens veel meer vervangen worden met als resultaat "nul".
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Marten
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 12 okt 2019, 20:39

Marten schreef:Nou, ik zit me eerder af te vragen waarom er van alles vervangen is zonder resultaat. En is dat diepe rempedaal ineens gekomen, met de jaren of na een eerdere reparatie.
In feite heb je nu het hele systeem aangepakt en zou het nu gewoon goed moeten zijn. Dus een stukje historie zou helpen, zeker gezien het feit dat de oudere ABS systemen een echte misdaad konden zijn voor wat betreft ontluchten en je niet de eerste zal zijn waar het daar mis gaat en vervolgens moet er ineens veel meer vervangen worden met als resultaat "nul".

Tja . da's dan voor het eerst - ik heb altijd zoveel geluk met mijn auto's crybaby winks .

De historie gaat vele jaren terug. Misschien zit daar wel de oorzaak. Het ontluchten is inderdaad een K-klus, maar mijn gevoel is dat ze echt hun best hebben gedaan. De auto staat bij een goede monteur, de man die ook de motor heeft gedaan. Dit is de eerste keer dat het hem niet lukt om een probleem op te lossen. De werkverdeling is zo dat hij het werk doet en ik op zoek ga naar onderdelen. Fouten bij de onderdelen keuze zijn dus voor mijn eigen rekening. Voor de diagnose ben ik wel afhankelijk van hem.

In mijn oude grijze QP was ik al niet tevreden. Daarom al eens stahflex leidingen laten monteren aan de voorzijde. De heer H. te W. (wiens naam niet meer genoemd mag worden) heeft de voorste remschijven vervangen door Tarox. Toen het daarna nog niet lekker werkte heeft hij een lekke booster gediagnosticeerd. Om die te vervangen moest het blok eruit .. en dat heeft een heel ander verhaal tot gevolg dat leidt naar de auto die ik nu heb.
De booster is vervangen door nieuw. Tegelijk is toen ook de hoofdremcilinder vervangen door een Fiat product dat ook in de Ducato zat. Volgens de heer H. waren die cilinders uitwisselbaar - je kunt je nu afvragen of daar de fout is gemaakt.

In ieder geval: die booster en cilinder zijn mee over gezet naar mijn huidige auto.
Vervolgens begint het huidige traject. Bij de APK in juni bleek één van de remdrukregelaars bij de achterwielen vast te zitten. Die is toen gangbaar gemaakt. Toen is het systeem ontlucht maar de monteur vond het pedaal erg diep zitten. Hij verdacht de hoofdremcilinder. Ik ben toen op zoek gegaan naar andere uit een Ducato en heb er één aangeschaft bij Tuynder. T bleek een andere te zijn dan ik had met teveel aansluitingen. Die zijn afgedopt. Het hielp niet.
Toen kwam de boodschap over de ABS unit. Bij het ontluchten bleef er vieze grijze troep meekomen. Dus op zoek gegaan naar goed gebruikt - gevonden bij Bagnole in Echt. Geen vieze troep meer, maar het pedaal bleef hetzelfde.
De monteur heeft z'n best gedaan met het ontluchten, maar bij één van de achterste remtangen zat er een nippel vast en het zou kunnen dat daar een luchtbel onder zit.
Op zoek gegaan naar andere remtangen. Gevonden bij Eurospares. Omdat de aansluitingen van de remslangen niet lekker los gingen waarschuwde de monteur voor schade aan de remslangen. Dus nieuwe remslangen besteld. Lange discussies met de leverancier over de aansluiten (F of E Bordel). Gelijk ook maar revisiesetjes voor de remtangen besteld - ook een toestand want het type Brembo-klauw dat Maserati gebruikt is nergens te vinden. Als je vervangende blokken zoekt zie je dat de voorste blokken ook bij BMW (540, M5, 835) worden gebruikt, maar ook dat zegt nog niks over de tang zelf. Enfin, op het nummer van de rubber seal gezocht van een gedemonteerde tang en daarna revisiesetjes gevonden bij C&C parts in Baarlo.

Nu zit alles erop en het resultaat is nul.

De laatste hypothese is dat het toch aan de verkeerde hoofdremcilinder ligt. Dat de Ducato cilinder toch niet past. Ik zou wel wat meer willen weten over de binnenmaten, de afmetingen van de zuigers e.d. maar daar kom ik niet uit. Dus het enige dat ik kan doen is uitproberen. Twee leveranciers in de USA beweren nog de originele hoofdremcilinder van de Ghibli II en de QPIV te kunnen leveren.
Weer geen echte diagnose, weer trial en mogelijk error.
Of die verd..mde booster is weer stuk.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 13 okt 2019, 10:32

Ok, duidelijk. Aangezien je pedaal niet zacht is (dat zie ik niet in je verhaal) en de historie terug lezend zit het zo te zien in je hoofdremcilinder.
De diepte van de slag van je pedaal wordt - als de rest goed is - bepaald door de hoofdremcilinder. Of de cilinder is lek (waardoor bij het druk zetten inwendig remvloeistof van de ene "trap" naar de andere "trap" overloopt, waardoor je uiteindelijk wel druk hebt maar je pedaal diep komt. Wat bedoel ik met "trap": modernere auto's (sinds de jaren 80) hebben een diagonaal gescheiden remsysteem waarbij de hoofdremcilinder in 2 afzonderlijke cilinders is verdeeld (trap). Bij ernstige inwendige lekkage loopt uiteindelijk de rembooster ook vol met remvloeistof en zal je bij de flens waarmee de hoofdremcilinder op de booster zit een vettige afscheiding zien.
Het lijkt me dat daar niet het probleem zit, maar dit is eenvoudig te kontroleren door de hoofdremcilinder even los te halen en van de booster los te trekken en en te kijken of er remvloeistof uit loopt.

Verder is de hoofdremcilinder bepalend voor de slag van je pedaal door het volume (lengte/slag - diameter van de cilinder). Oftewel jouw hoofdremcilinder die sowieso al niet op je auto thuis hoort (want waarom afdoppen?) kan best de verkeerde "lengte" hebben. Er zijn remsystemen waar je de slag van het pedaal kan afstellen door een verstelbare stang aan de rembooster, ik weet niet hoe dit bij jouw auto is.

Als je op zoek gaat naar een cilinder:

https://www.mcgrathmaserati.co.uk/ of https://www.autoepoca.it/brands/maserat ... -maserati/

Anders heb ik misschien nog wel andere adresjes voor je.
Ik zou er echt voor zorgen dat je de juiste hoofdremcilinder hebt want dit begint heel erg op een soort russische roulette te lijken omdat het startpunt (hoofdremcilinder) al niet klopt.
Succes en we horen wel hoe het verder loopt.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Marten
Donateur

Berichtdoor PeterM » zo 13 okt 2019, 21:46

Zeker 2thumbs
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 16 okt 2019, 12:04

Update:
Hoofdremcilinder gevonden in de States - zowel bij MIE Corp als Auto-Italia / Lenny Celiberti. Best aan de prijs, en levertijd, natuurlijk.
Doorgezocht en zowaar: C&C Parts in Baarlo / Limburg kan uit voorraad leveren voor ca. een derde van de USA prijs. C&C heeft ook de revisiesets voor de remtangen geleverd. Van de voorste tangen kennen zij het type. Voor de achterste tangen hebben we er één gedemonteerd om te kijken welk nummer er op de seals staat. Dat nummer hebben zij op voorraad. Nu uitproberen of het helpt.
Wordt vervolgd.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 16 okt 2019, 16:23

Met een mengeling van bewondering en verbazing lees ik door de jaren heen waar Peter zoal tegenaan is gelopen, en nog steeds loopt, met zijn twee QP IV's. Ik heb dat eigenlijk nooit. Aanstaande maand wordt het tien jaar dat ik mijn evo heb. In die tijd heb ik, tot heden, 44.000 zeer plezierige kilometers afgelegd. Nu weer 3.300 km naar Alpenpassen met de MCH, tot 2600 meter ontelbare hairpins. In die tien jaar was één keer afslepen nodig: defecte startmotor. En ik kwam een keer op ruim 200 km van huis te staan met een defect zijraam mechanisme. Onderhoud: alleen slijtage delen. Daaronder reken ik ook een stuurhuis-revisie. Ook vorig jaar de nu beschreven revisie van de remtangen vóór. Hoewel Wouter (techcom) me daarvoor een prima adres had aanbevolen, heb ik het -uit strategische overwegingen- door Franco laten doen.
Elders heb ik in de afgelopen paar jaar de airco pomp laten vervangen en een nieuwe (repro) radiateur laten plaatsen.
Was, in dit geval, een hoofdremcilinder bij Koen geen oplossing geweest? Of Eurospares, die hebben ook nog een "dismantler" staan in zeer nette staat.
Overigens ben ik met Eurospares ook in contact over de repro waterpomp voor de QP IV V8 die zij aanbieden. Is ook een lastig artikel, heb ik vernomen en bovendien een kwetsbaar item bij auto's die vaak langere tijd stilstaan, zo weet ik uit eigen ervaring.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 16 okt 2019, 21:31

rolleyes
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Marten
Donateur