15 jaar oude btw auto, 35% regeling youngtimers,vraag:

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

15 jaar oude btw auto, 35% regeling youngtimers,vraag:

Berichtdoor Boomerang » zo 17 dec 2017, 12:51

Een Duitse handelaar beweert dat een Nederlandse koper van een >15 jaar oude BTW auto, de (35%) bijtelling mocht berekenen over de NETTO aanschafwaarde.
Wie weet of dat klopt?
Danny?
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Re: 15 jaar oude btw auto, 35% regeling youngtimers,vraag:

Berichtdoor Danny » zo 17 dec 2017, 14:29

- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Dennoesj » ma 18 dec 2017, 08:28

Inderdaad, dat wat Danny zegt. Een en ander bied natuurlijk wel gelegenheid om zelf een taxatieverslag te laten opmaken van de auto bij een partij die je uitkiest. Het eerste jaar zou ik zeker de aanschafnota hanteren i.v.m. mogelijke discussie. In de jaren erna zou ik een taxatie laten uitvoeren die iets gunstiger is in je eigen voordeel. Moet natuurlijk ook wel vergelijkbaar zijn met het aanbod in het economisch verkeer.
Dennoesj

Berichtdoor Boomerang » ma 18 dec 2017, 14:54

En als de aanschafwaarde door byzondere omstandigheden veel gunstiger is dan de waarde in het economisch verkeer?
Gewoon aankoopfactuur hanteren neem ik aan?
En wat voor afschrijving mag je hanteren op deze factuurwaarde in de jaren daarna?

Ik vraag dat hierom:
Mijn boekhouder heeft de boekwaarde van de Senator de laatste jaren niet meer verlaagd.
Volgens hem is het nl niet aannemelijk te maken dat de waarde van deze auto op den duur nihil zou worden.
Bij een controle zou de BD ook gaan stijgeren volgens hem, gezien de staat van die auto.
Er is kennelijk een ondergrens en wellicht gaat de BD zelfs wel eisen dat er op den duur getaxeerd moet worden, omdat de waarde in het economisch verkeer wsch gaat toenemen. (hij staat al een paar jaar gestald trouwens, dus geen bijtelling winks )

Vanwege de btw correctie voor prive gereden kilometers, is het trouwens nog maar de vraag of zakelijk rijden met een youngtimer die ooit een flink hoge nieuwwaarde had, wel zo interessant is.
Je moet immers 2.7% van die NIEUWWAARDE aan btw betalen, als je geen km registratie bijhoudt. (bij een btw auto)
Dit terwijl je ook al 35% bijtelling betaald over de dagwaarde.
Pikant: Voor de bijtelling gelden woon-werk kilometers wél als zakelijk, voor de BTW afdracht NIET!
Kortom, al rij je elke dag naar de zaak op en neer, en vervolgens bv 4000kms tijdens je vakantie; Voor de BTW zijn het allemaal prive kilometers.
Dus zullen er in mijn geval nauwelijks zakelijke kilometers op te voeren zijn. Sad5

Ik moet er nog maar eens even voor gaan zitten denk ik.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 18 dec 2017, 17:49

Als je de btw van de autokosten NIET aftrekt, ben je dan nog steeds verplicht de 2.7% regeling te hanteren?
Immers, als je niet verrekent hoef je toch ook niet te corrigeren?
Danny?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 18 dec 2017, 22:56

Waarom koop je uberhaupt een auto zakelijk als je geen BTW in aftrek gaat brengen?

Als je geen BTW in aftrek brengt bij de aanschaf van de auto dan mag je een percentage van 1.5% toepassen ipv 2.7% voor de jaarlijkse BTW correctie.

Staat hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

Ik weet niet wat de regels zijn als je geen BTW op reguliere kosten aftrekt. Ik neem aan dat het niet uitmaakt en dat de de aftrek bij aanschaf doorslaggevend is (zie bovenstaand).
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor dueporte » vr 29 dec 2017, 22:19

Vraag is inderdaad wat en waarom al deze vragen voor een klein bedrag? Ik rij al bijna 8 jaar ghibli zakelijk. Alle kosten aftrekbaar en bijtelling op basis van dagwaarde (lees in mijn geval aanschafwaarde). Ik begrijp dat de auto al zakelijk is aangeschaft?
dueporte

Berichtdoor Boomerang » za 30 dec 2017, 10:39

"klein bedrag".....

Voorbeeld:
Stel aanschafprijs youngtimer = 18K incl btw.
35% hiervan =6300
Netto kost dat 3276 bij 52% IB

Dan de correctie btw voor prive gebruik: Woon-werk geldt voor de BTWcorrectie NIET als zakelijke kms!
Ergo: vrijwel alle kms die ik zou gaan rijden, moeten als prive kms gezien worden.
Dan heb je dus 2.7% van de nieuwwaarde te betalen als corr. btw voor prive gebruik.
150.000(oorspronkelijke nieuwprijs) x 2.7% = 4050

Dus aan de belasting heb je nu al ca 7300 euro per jaar af te dragen.
Dat wordt in de verste verte niet goed gemaakt door de vooraftrek btw van aanschaf en onderhoud.
Bottleneck is die 2.7% van de nieuwwaarde, daar zocht ik een ontsnappingsmethode voor.
Blijkt er niet te zijn.

Voor mij is duidelijk dat je dan beter prive kan gaan rijden, want pikant; woon-werk kms in privé auto worden weer wél als zakelijke kms gezien en mag je vergoeden met 19 cent per km....

Waarom ik dit topic begon?

Op het net las ik een bericht van een fiscalist, die beweerde dat je "btw correctie voor prive gebruik" kon omzeilen, door de vooraftrek btw van de onderhoudskosten + de eventuele btw in de aanschafprijs, NIET te verrekenen.
Dat geintje blijkt dus toch niet op te gaan.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Maser73 » za 30 dec 2017, 14:37

Reken je nou niet iets te veel? Als je 2,7% gebruikt dan heb je de btw al afgetrokken van auto maar in jouw rekenvoorbeeld gebruik je 18K incl btw. Dan mag je de 1,5% ratio gebruiken toch? Scheelt weer zo'n 700 Euro.
Maser73
Donateur

Berichtdoor dueporte » za 30 dec 2017, 21:06

Ik zal eens bij mijn boekhouder moeten navragen, maar ik heb m nog nooit over de prive km gehoord. Maakt een tweede auto wellicht een omzeilen van de regeling mogelijk? Overigens dacht ik dat het je senator betrof? Aan de andere kant als je een gave youngtimer dagelijks kunt rijden ipv een suffe middenklasser of topmodel audi oid..voor hetzelfde bedrag...
dueporte

Volgende

Keer terug naar MC Café