Interclassics

Hier vind je al onze gezellige uitjes!

Interclassics

Berichtdoor jasparon » za 28 dec 2013, 18:12

Dit jaar Maserati 100 jaar als hoofdthema, 17-19 januari 2014....

http://www.ic-tm.nl/nl/
jasparon

Re: Interclassics

Berichtdoor dueporte » zo 29 dec 2013, 12:40

jasparon schreef:Dit jaar Maserati 100 jaar als hoofdthema, 17-19 januari 2014....

http://www.ic-tm.nl/nl/

Is bekend hier. Het mch levert via de leden auto's aan. In de recente uitgave van het clubblad van het mch staat een overzicht vermeld. Onbegrijpelijk dat een groot gemis is aan het bitur tijdperk!!er wordt alleen melding gemaakt van een biturbo?....ik vind dat op zijn minst een 4.24/ 2.22 2.28 qp3/merak/qp4 en uiteraard mijn ghibli gt Tssk5 aanwezig zouden moeten zijn!
Ik snap niet dat er geen meer volledige lijst kan worden gepresenteerd?!
dueporte

Berichtdoor Giulia » zo 29 dec 2013, 12:42

BiTurbo is niet interessant genoeg in die kringen....
Giulia
Donateur

Berichtdoor Wietze » zo 29 dec 2013, 13:02

Ik vrees dat Arjan gelijk heeft. Ook de italianen doen er alles aan om het de Tomaso tijdperk weg te poetsen........De eigen geschiedenis niet mogen zegt veel over de mentaliteit sady
It is mei sizzen net te dwaen
Wietze
Donateur

Berichtdoor Michele » zo 29 dec 2013, 13:51

OK. Even ter informatie:

De expo op IC&TM is GEEN MCH onderonsje maar een expositie die in samenwerking met het Mecc tot stand gekomen is. De fabriek heeft er nauwelijks aan meegewerkt, behalve dat de dealers aanwezig zijn.

IK ben degene die de auto's namens de club grotendeels geregeld heeft en er is in overleg met het Mecc een overzicht samengesteld met auto's die de geschiedenis van 100 jaar Maserati grotendeels bepaald hebben, met nadruk op de klassiekers die ouder zijn dan 25 jaar en af en toe een knieval naar een sponsor (wat mij betreft hadden de new Ghibli en de QP6 niet gehoeven). IC&TM is tenslotte een oldtimerbeurs en geen showcase van moderne auto's.
Het Biturbo tijdperk is vertegenwoordigd door een oer-biturbo, een Shamal, een Ghibli Open Cup, een 3200GT en een Barchetta, zijnde 5 van de 30 auto's waarvoor maximaal ruimte is. Dat lijkt mij t.o.v. de rest van de geschiedenis een redelijke verhouding als je 100 jaar in ogenschouw neemt.

Het grote publiek komt niet voor een overzicht van alle Biturbo varianten, maar voor de klassieke kanonnen en de race-auto's. Uiteraard staat het eenieder vrij om te mekkeren over wel of geen 2.24v, maar ik denk eerlijk gezegd dat het veel belangrijker is dat er vier Panini auto's te zien zijn dan een 4.22, 222, Ghibli, GhibliGT, QPIV QPIVEvo en een Racing.

Onderstaand de lijst zoals ie in principe te zien is (ovb last minute wijzigingen).

Vooroorlogse racers:
Tipo 26M Sport
8 CM Monoposto Grand Prix
6 CM

Na-oorlogse gloriejaren
:
A6G Allemano Rally
A6GCS "Koster Maserati" Barchetta
A6GCS Berlinetta Pininfarina
250Si
300S (o.v.b. = stand Louwman)
250F Piccolo
420/M58 Eldorado
Tipo 61 Birdcage

Maserati als GT-producent voor de jetset:
3500 GTI
3500 Vignale Spider
Sebring
QP 1
Ghibli SS
Mexico
Indy 4.2
Bora
Khamsin
Kyalami

Biturbo tijdperk
:
Biturbo
Ghibli Open Cup
Barchetta
Shamal
3200GT

Modern:
Quattroporte VI
New Ghibli

Overig
:
Maserati motorfiets 125cc
OSCA MT 4
Citroen SM

En hoogstwaarschijnlijk staat er op de MCH stand een 2.24v of een GranSport.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Maser73 » zo 29 dec 2013, 14:31

Mooie lijst hoor.
Maser73
Donateur

Berichtdoor Giulia » zo 29 dec 2013, 14:59

Mooie selectie...overigens is Umberto Panini 4 weken geleden op 83 jarige leeftijd overleden.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Michele » zo 29 dec 2013, 16:26

ja, helaas...
Michele
Donateur

Berichtdoor PeterM » zo 29 dec 2013, 23:36

Beste Michele,

Het is een niet te winnen strijd. Als jij nu ook al gaat zeggen dat het publiek alleen de klassieke schoonheden wil zien... Hoe weet je dat? Heb je feiten? Onderzoek gedaan?

Zoals wij allemaal weten waren er zonder de bi-turbo's er geen QPV VÍ en Ghibli III geweest. Een groot deel van de liefhebbers van het klassieke spul wil dit niet weten en de huidige klantenkring van Driessen, Louwman en Munsterhuis die zo'n auto kopen zal het worst wezen.

Juist daarom is het de moeite waard om de meute een beetje op te voeden en de geschiedenis weer te geven zoals die is - inclusief een goede doorsnede van de bi-turbo tijd. Die auto's verdienen veel maar aandacht in het overzicht dan ze nu krijgen en een goede exegese. De schoonheid van - ik noem maar wat - een Ghibli II is goed uit te leggen. Ik ken zelfs iemand die momenteel zo'n auto vanaf het kale metaal aan het restaureren is - klassieker van de toekomst!!

Respect voor de inspanning die het heeft gekost. Het is een mooie lijst en al die klassiekers bij elkaar krijgen kost nog moeite genoeg, geen twijfel daarover.
Toch vind ik je overzicht van de bi-turbo periode niet representatief. Barchetta, Shamal, Open Cup??

Ik begrijp inmiddels dat het MECC bestuur bij het 100j jarig bestaan alleen de eerste 75 jaar geschiedenis wil zien. Domme regel, maar je hebt je eraan te houden.
De stelling blijft: de bi-turbo tijd komt er bekaaid van af met een verre van representatief overzicht. Dat vind ik een gemiste kans en persoonlijk bijzonder jammer.
Laatst bijgewerkt door PeterM op ma 30 dec 2013, 11:38, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Michele » zo 29 dec 2013, 23:47

Nog een keer: IK heb de selectie gemaakt namens de club. NIET de MCH zelf. En ik heb zo hier en daar op tenen getrapt kan ik melden.
Ik heb min of meer als adviseur opgetreden voor het Mecc en heb zoveel mogelijk gezocht naar auto's binnen de club (maar ook buiten de club als het niet anders kon) die een representatief beeld geven van mijlpalen van 100 jaar Maserati. Een aanschouwelijke gechiedenisles zo je wilt. Lees straks de bordjes maar die erbij komen, ben ik nu mee bezig.

Uiteraard had ik ervoor kunnen kiezen om een ruimere serie biturbo's neer te zetten, maar met 30 plaatsjes te vergeven in de topmobiel hal houdt het dan snel op voor de erkende mijlpalen en de klassieke racers. Tuurlijk, je kunt opvoeden, maar met alle respect: 5 auto's uit het biturbo tijdperk op de 28 auto's die er in totaal over 100 jaar te verdelen zijn is geen slechte score. Noem maar eens een rijtje iconischer auto's uit het biturbo tijdperk dan een oer-Biturbo, een Ghibli, een Shamal of een 3200GT. En die staan er allemaal.
Mecc weet waar publiek op afkomt na 20 jaar statistiek: klassiekers en racers. Dringend verzoek van MECC: geen auto's jonger dan 25 jaar tenzij het echt niet anders kan. Dan houdt het met de dubbele föhn snel op.
Michele
Donateur

Volgende

Keer terug naar Evenementen