weer 100 km/u, zijn we er al op voorbereid?

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Re: weer 100 km/u, zijn we er al op voorbereid?

Berichtdoor Momus » ma 18 nov 2019, 13:30

grappig, jij spreekt van "ongedisciplineerde Nederlanders" en net bij ons zijn jullie een toonbeeld op dat vlak lachebekkie
moet je niet vragen hoe de toestand in België is...

tenzij ik je verkeerd begrijp en je enkel de Nederlanders bedoelt die ongedisciplineerd zijn ipv van dat ongedisciplineerd zijn een algemene eigenschap is van Nederlanders (ben ik nog wel begrijpelijk ? huh??????? )
Momus
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 19 nov 2019, 17:08

Ik kom al lang behoorlijk vaak in België en heb flink wat Belgische kennissen. Afgelopen zondag was ik nog op de Interclassic in Brussel.
Als ik in België een schoolklasje zie lopen, dan lopen de kinderen, al dan niet in schooluniform, gedisciplineerd, hand in hand en volgen stipt de aanwijzingen van meester dan wel juf op. In Nederland zie ik meestal een schreeuwende en rennende meute over straat gaan. En schooluniformen kennen wij al helemaal niet. Ook vind ik het rijgedrag in België niet beter -want geregeld onvoorspelbaar- maar wel minder agressief. Ik ervaar de Belg als minder direct en veel assertiever, bedachtzamer. Ook veel beleefder en etiquette in ogenschouw nemend.
Maar wel nog iets anders over "onvoorspelbaar" en België: volgens Belgische vrienden die ik zondag op de beurs sprak, zouden Belgische steden over afzienbare tijd niet meer toegankelijk zijn voor auto's met een emissieklasse lager dan e4? is dit juist?
Dat wordt dan lastig, want mijn Quattroporte bj. 2000 is e2, net als mijn twee dagelijkse Lancia's bj. 1996 en 1998 en ook mijn Alfa Spider bj. 1995. Maar het zou weer per stad verschillen? Mijn vrienden wisten het ook niet precies. Structuur is niet de sterkste kant van België.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Momus » wo 20 nov 2019, 09:00

ha, ik ben ook naar Interclassics geweest maar wel vrijdagnamiddag, wie weet hebben we elkaar gekruist :)

wat de lage-emissiezones betreft : momenteel ken ik er twee (Brussel en Antwerpen) maar er komt er blijkbaar eentje bij : Gent
voor Brussel en Antwerpen zou vanaf 1 januari inderdaad een nieuwe regeling gelden en ik denk in Gent meteen ook maar van dat laatste ben ik niet zeker

voor Brussel vind je hier meer info : https://www.lez.brussels/nl/content/welke-voertuigen#1
voor Antwerpen : https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... vanaf-2020
voor Gent : https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbar ... g-inrijden

het zijn dus vooral dieselwagens die getroffen worden maar benzinewagens uit de jaren '90 zullen vermoedelijk ook geleidelijk worden geweerd
maar ik vermoed dat dergelijke zones in steeds meer steden zullen voorkomen. Hopelijk stemmen ze ze op elkaar af...
Momus
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 20 nov 2019, 18:13

Het zou me verbazen als deze ontwikkelingen geen nadelige gevolgen gaan hebben voor de waarde van onze youngtimers.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 20 nov 2019, 22:01

Ik denk dat dat wel mee kan vallen aangezien hier Oldtimer regelingen voor zijn. Dat zal betekenen dat de echte liefhebbers auto's blijven rijden, terwijl de goudzoekertjes die goedkoop (lage verzekeringspremie) willen rijden (of lage bijtelling) nu een probleem krijgen. Misbruik lijkt hiermee meer te worden aangepakt.

Ik las laatst een onderzoek waaruit bleek dat de relatief kleine groep oldtimers voor een naar verhouding groot deel vervuiling verantwoordelijk is. Vandaar dat ik denk dat zodra die goudzoekertjes weg zijn, de impact van ons ouwe spul ook minder wordt en de waarde daling uiteindelijk mee zal vallen.

Maar...wij leven in Nederland waar list en bedrog regeert, dus je weet het maar nooit.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Vorige

Keer terug naar MC Café