lqpl's quattroporte III

Post hier jouw trots

Re: lqpl's quattroporte III

Berichtdoor lqpl » wo 03 aug 2011, 11:15

lqpl schreef:Danny, die beugel houdt het geheel aan de bodem vastzet - dus rubber, lager en as tesamen. En zie hier het bewijs - en ik dank je voor de MIE tip! applaus06
drive shaft support
}{} job done?

Lokale garage heeft dit onderdel gemonteerd. Dit kwam ervan af:
Afbeelding
Het rubber was van de beugel afgekomen en was iets ingedroogd. Niet dramatisch. De vibrazione bestaat nog maar is een stuk minder merkbaar. Klaar voor de vacantie wat mij betreft. Vibrazione blijft een onderwerp totdat het helemaal opgelost is.

Franco heeft de uitlaat inmiddels aangepast en was vloeistoffen vervangen.

De qp staat nu in de swissvax en de ruiten zijn met rain-x behandeld. Wat een plaatje!

Laatste klusje voor de vacantie is een FM-modulator voor de iPod monteren en een paar extra 12V-voedingen voor Nintendo en DVD voor de meisjes aansluiten.
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Vince » wo 03 aug 2011, 12:01

Fijne en veilige vakantie vast, amico!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Eric » wo 03 aug 2011, 18:09

Fijne vakantie toegewenst! En nou nog de bekerhouders tot het maximale benutten... Past daar trouwens een doppio espresso in? %$#@
o'Toole's statement: Murphy was an optimist
Eric
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 03 aug 2011, 18:25

":{& Daar past van alles in incl iPhone...
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 03 aug 2011, 19:01

Buone vacanze! , dottore, en houd je Salone heel "(^&$@
Hoe was het op Bali: heb je nog een stukje Indonesisch regenwoud voor kap kunnen behoeden?
Maar als die bomen toch al om liggen, dan kan ik nog wel een stukje hout gebruiken voor de interieurafwerking van mijn Evo. Dan blijven ze hier niet altijd maar weer roepen dat het plastic is Yawn
Als je weer terug bent, dan kom ik mijn wieltje een keer ophalen!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » ma 08 aug 2011, 09:02

Is Igino nu al met vakantie vetrokken smiley_driving ^@!@#$%

Auto verliest twee wielen op A7

AMSTERDAM - Een automobilist heeft maandagochtend op de A7 in de richting van Zaandam twee wielen verloren.
Daardoor zijn tussen Zaandijk en het knooppunt Zaandam twee rijstroken enige tijd afgesloten geweest, meldt de Verkeersinformatiedienst.
Het incident gebeurde rond 07.40 uur. Hoe de auto de wielen kon verliezen, is niet duidelijk.
Volgens de Verkeersinformatiedienst was het bergen van de auto niet eenvoudig doordat het voertuig nog maar twee wielen over heeft. Rond 08.30 uur werden de rijstroken vrijgegeven. Toen stond op de A7 richting Amsterdam ongeveer drie kilometer file bij Zaandam.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Maarten Zwart » ma 08 aug 2011, 09:06

^"{})#
Maarten Zwart

Berichtdoor Vince » ma 08 aug 2011, 09:19

Hahaha! Zou het gereviseerde diff los zijn gekomen?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 09 aug 2011, 22:12

Dapper hoor van Iggi, dat hij met zo'n apparaat naar Italie vliegt.
Zou je via de buienradar ongeveer kunnen volgen waar hij rond hangt? !@#
Stiekem hou ik hem verantwoordelijk voor deze natte zomer. &*%$#@
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 17 aug 2011, 09:14

Heerlijke vacantie in Italië, mooi en relatief koel weer met 28 graden. Tot nu toe doet de qpIII het geweldig. Het is een fijne reisauto met een hoop binnenruimte, een comfortabel onderstel en een krachtige motor met hoog koppel die lui zijn werk doet. In de bergen weigert het ding terug te schakelen en met 1500 tpm in drive tuf je met het verkeer mee de helling op als je niet stand 1 of 2 forceert. Zo nu en dan wordt de kick-down gebruikt om wat leven in de brouwerij te brengen. Dan volgt een luide brul en schiet de auto vooruit, voorbij de punto's, audi's en bmw's.
Water- en olietemp blijven op 70 graden behalve helling op - dan gaat water naar 80 en olie naar 90. Althans, op de metertjes. Maar geen enkel probleem met de koeling dus - en het is nu toch lekker warm weer.

Op het karakteristieke station Den Bosch wachtend op de autoslaaptrein.

Afbeelding

Bumper aan bumper met één van de weinige leuke auto's die ik tot nu toe ben tegengekomen. In Italie tot zover slechts een mooie Lancia Fulvia coupe, een ontzettend lelijke kanariegele Granturismo een een rode Alfa 'Bertone'. Verder he-le-maal niets…

Afbeelding

Enig minderpunt is dat de airco het maar matig doet. Aan het begin van een rit is het heerlijk koel maar na een uur wordt de koeling minder en uiteindelijk moeten de ramen open. Niet dat dat heel erg is want het voegt iets toe aan het jaren-80-gevoel bij deze auto. Toch was ik op zoek naar een eventuele easy fix.
1. Snaarspanning van de aircopomp lijkt me ruim voldoende.
2. Voldoende freon? Ik kan de druk niet meten en het feit dat de airco het eerste uur wel goed koelt (en elke rit weer) doet vermoeden dat dat wel goed zit. Het werkplaatshandboek is verwarrend mbt de controle via het kijkglaasje:
"check that there is no air in the system by means of the sight glass where the fluid can be seen and any air bubble that may be in it"
maar ook:
"freon is not seen passing through the sight glass"
Kun je vloeistof zien passeren als erg geen luchtbelletjes inzitten? Enfin, ik zie daar wel bubbeltjes. F heeft het systeem onlangs gevuld en ik neem aan daarbij ook het juist vacuüm toegepast, waardoor er geen luchtbellen zouden moeten zijn. Bij lekkage zou je verwachten dat de werking steeds achteruit gaat en dat is niet zo.
3. De airco heeft een stand met ('max A/C') en zonder recirculatie ('A/C') - het kon zijn dat bij max A/C de klep niet geheel sluit waardoor er toch warme buitenlucht wordt aangezogen. Beide standen maken niets of niet veel uit in prestaties. Op stand 'A/C' word een vel papier met kracht de snorkel ingezogen, bij 'Max A/C' is er helemaal geen zuiging, dus ik neem aan dat de afsluitklep goed werkt.
Ik heb overigens bij inspectie van de parafan kieren vastgesteld waardoor de ventilator warme lucht van de motorruimte kon aanzuigen. ("Warm" is relatief want je kunt in de motorruimte een taart bakken als je een tijdje hebt gereden.) Alles dicht getapet en dit lijkt iets te helpen, althans het moment waarop het toch warm wordt lijkt wat later geworden.
Als we even hebben stilgestaan om te tanken en voor een espresso is het daarna weer een tijdje OK. Dan moet de motorruimte toch allang weer een hete luchtoven zijn. Dus ik vermoed toch een ander probleem. Ik kan het "uur goed -daarna niet meer" eigenlijk niet goed verklaren anders dan door slijtage van de compressor. Bij 2000 a 2200 tpm (100 km/u in drive) treedt het probleem eerder op dan bij 3000 tpm (zelfde snelheid in '2'). Door meer toeren werkt de compressor dus iets beter. Ik denk dat ik de pomp er deze winter maar eens afhaal om te laten restaureren. Of heeft iemand een beter idee?

Onderweg even langs Portofino gereden voor een lunch.

Afbeelding

Eerste bed&breakfast In Calci, nabij Lucca (voor het winkelen) en Tirrenia (voor het strand).

Afbeelding

Visserij nabij Marina di Pisa. Ze leggen aas in het midden van het net, net omlaag, vis zwemt naar aas, net omhoog...

Afbeelding

Innovatief denken van de Italianen: zonnepanelen voor schaduw.

Afbeelding

De qpIII wordt hier door een enkeling wel herkend als een 'bella macchina d'epoca' maar de meeste mensen kijken ernaar met een uitdrukking van 'wat hebben we hier nou weer' of 'zullen we die buitenlander eens even afsnijden'.

Jullie zullen allen wel gemerkt hebben dat de Italianen weinig respect hebben voor de verkeersregels en hoe meer je naar het zuiden gaat hoe prominenter dat wordt. Ze vinden wel dat buitenlanders zich moeten gedragen dus als je even iets out of the ordinary doet (bijvoorbeeld rustig aan doen) dan wordt er dadelijk getoeterd. Cordialiteit in het verkeer is vrijwel afwezig - even voorrang geven als dat de doorstroming verbetert, ho maar. Ik heb altijd een paar dagen nodig om mijn irritatie hierover kwijt te raken. Ik sta nu ook met de voorkant half op de weg te wachten tot er een gaatje is en ik pas op smalle wegen de methode Jisperdijk toe om voldoende ruimte te krijgen (methode = zo lang mogelijk recht op de tegenligger afrijden totdat deze afremt en naar de berm stuurt (of totdat je eigen familie er de zenuwen van krijgt) - ik heb altijd het grootste plezier en het werkt uitstekend. Ik heb nog wel een paar anekdotes…

Vanuit het 2de adres, een agriturismo nabij Pescara, naar Campo Imperatore geweest om Ferragosto (van feriae Augusti - feestag ingesteld door keizer Augustus waarop nu de Italianen erop uitgaan en een uitgebreid pranzo nuttigen) te mijden. Dat lukte heel goed, tot we ergens op deze hoogvlakte in de Gran Sasso we een groot feest aantroffen dat me deed denken aan een Amerikaanse bijeenkomst van motorists ergens in de Sierra Nevada. Kijk even in de verte op deze foto…

Afbeelding

Nog een paar plaatjes van deze dag.

Afbeelding
Afbeelding

De onweersbui betekende, naar wij vermoedden, een abrupt einde van de raduno.

Hier nog even het effect van rain-x op de voorruit. Kijk naar het rechterdeel en je stelt vast dat je alles nog goed kunt zien, terwijl het toch onwijs regende…

Afbeelding

Nog anderhalve week en het echte zomerweer schijnt hier nu pas te beginnen…
lqpl
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati