Stevens 1990 Maserati 222E

Post hier jouw trots

Stevens 1990 Maserati 222E

Berichtdoor Steven222 » za 27 jun 2020, 18:54

Beste forum leden.

Ik zal mij even voorstellen, ben Steven, 24 jaar jong, werkend in de metaal als machine bankwerker (verspaner) en eigenlijk geheel onverwachts 2 Maserati's 200 series in de schuur staan.
Ik heb oorspronkelijk een Volvo hobby, voornamelijk de 300 series, totaal iets anders dat dit, maar ik kreeg een aanbod of ik een Volvo 340 wilde ruilen voor een Maserati 222E met de nodige gebreken.
Daar zeg je dan natuurlijk al niet gauw nee tegen.

Ik doe bijna alles zelf aan m'n auto's als het op restaureren aankomt. Motorblokken reviseren, laswerk en plaatwerken, feitelijk alleen het spuitwerk besteed ik altijd uit.

De Volvo waar het om ging:
Afbeelding

Wat de auto betreft, een Maserati 222E van 1990 met een 4 traps automaat. Als de teller klopt zo'n 80.000 km gelopen, zal eens een tellerrapport opvragen.
De motor loopt als een zonnetje, en de automaat werkt prima. Echter is alles kwa elektronica defect, geen richtingaanwijzers of koplampen.
Zo af en toe doen de dashboard lampjes het, maar vaak ook niet. Ook de tellers zelf werken niet.
De achterklep ontgrendeling niet, evenals de tankdop die niet open wilt.

Maar de koets is keihard, alleen een kleine deuk bij het rechterachterlicht, en wat roest aan de achterklep.
Het interieur is nog zeer netjes, en vind het ook een geweldige kleur stelling. Donkerblauw metallic met een beige interieur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De velgen zijn volgens mij niet origineel, en het stuur ook niet.
Ik kwam op een sloperij nog zo'n zelfde model tegen, deze heb ik compleet gekocht voor eventuele onderdelen die ik wellicht nodig ga hebben.
Geen idee wat ik nog meer tegen ga komen, maar een donor kan altijd handig zijn.

Deze stond daar al 15 jaar in een loods boven op een andere BiTurbo.
Dit lijkt een andere uitvoering te zijn, de spoiler is breder, deze heeft side skirts, en de motor lijkt ook iets anders. En de raamranden zijn grijs i.p.v. chroom / RVS?
Iemand enig idee wat dit voor type is? een 224 wellicht?
Hij is van 1989 en het betreft een import, geen idee waar vandaan. En beschikt ook over een afneembare trekhaak hamersmiley

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook een accu in gehangen, kijken of er nog leven in zat maar helaas. Geen elektriciteit.
Bleek de pluskabel te zijn die de zekering kast in ging, hier wat aan gerommeld, en toen brande de interieur verlichting.
Maar verder geen contact.

In de zekeringkast zaten 2 relais boven elkaar met een dikke stabel karton er tussen gepropt, dit wat beter aangeduwd en toen deed het contact het en de startmotor deed het.
Ook hoorde ik de brandstofpomp zoemen.

Dus verse olie erin, benzine erin en kijken of hij wilde starten.
Alleen op één cilinder plofte hij.
Dus de bougies eruit, schoongemaakt, contactjes van de verdelerkap opgeschuurd en toen was het starten lopen.
Volgens mij miste er een cilinder maar liep mooi stationair. één demper zat een flink gat in door de lepel van de heftruck dus hij maakte behoorlijk herrie.
Helaas zat rijden er niet in, de koppeling zat muurvast.

Maar ik weet nu in ieder geval dat de motor goed is.
En ook bij deze was alles kwa elektra defect, behalve de tankdop en de achterklep.

Maar ik heb in ieder geval een originele set wielen, en een stuur.
Maar weet niet of het middenstuk van het stuur ook beige hoort te zijn?
Dit zal ik dan opnieuw laten bekleden.

Om eerlijk te zijn kende ik deze serie niet, de Biturbo's wel maar nooit gedacht dat daar ook een opvolger van was.
Ik vind ze in ieder geval verschrikkelijk mooi, dit wordt wel een blijvertje lachert
Voorlopig eerst nog een ander project afmaken, maar daarna gaat deze helemaal uit elkaar, en vooral de elektra wordt nog wel een dingetje denk ik. Maar begreep al dat de zekeringkast erg gevoelig is voor storingen.
Steven222

Re: Stevens 1990 Maserati 222E

Berichtdoor Danny » zo 28 jun 2020, 12:23

Leuk, weer wat nieuw bloed op het forum. Het stuur van jouw donor auto is volledig origineel, ook voor auto’s met een beige interieur. Dus overzetten en klaar! Zelfde voor de velgen.

De zekeringkasten zijn idd notoir slecht, maar als ik het zo lees dan ga je je daar wel mee redden. Ik denk dat je voor jezelf nog wel een tegenslag (of 2) moet incalculeren. Er is vast nog wel het e.e.a. te doen aan onderstel (wielophanging) en/of onder de motorkap, maar als je alles zelf kunt dan scheelt dat een hoop.

Als jouw 222 eenmaal goed is, dan kun je er een hoop lol aan beleven. Deze modellen rijden echt heerlijk.

Succes!
Maserati 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio; TVR Tuscan 4.0 red rose, 2000, Ferrari grigio alloy; Porsche 911 carrera 4S, 2003, arctic silver; Volvo XC90 T8, 2016, electric silver; Gilera Fuoco 500cc, 2014, zwart; VanMoof electrified S2, 2019.
Danny
Donateur

Berichtdoor Steven222 » zo 28 jun 2020, 16:29

Dankje, ja had al gezien dat de motorsteunen wat uitgezakt zijn, en de vering lijkt ook wat lam aan de voorzijde.
Dus daar moet zeker nog het nodige aan gebeuren.

Verder mis ik nog wel de emblemen voor op de achterklep, en van beide auto's is de deurgreep gebroken aan de bestuurderskant.
Dat is eigenlijk het enige wat ik echt mis, verder lijkt alles compleet.
Steven222

Berichtdoor PeterM » do 02 jul 2020, 21:18

Welkom, Steven!
Spannend project... de elektra kun je een hoop werk aan hebben. Een aantal maatjes hier kunnen aan schema's komen, mocht je wat nodig hebben. En inderdaad, wat Danny al zegt, die zekeringkast is een bekende achilleshiel. Beste helemaal loshalen en vervangen door iets beters, desnoods niet origineel. Anders iig doorsolderen.
De geschiedenis van de bi-turbo kent veel zijsporen en aftakkingen - er zijn vele types waarvan er ieder keer maar een paar honderd zijn gebouwd. Kunnen we het nog eens over hebben.
Prima plannen verder, laat nog eens weten hoe het loopt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor martinws » za 04 jul 2020, 06:30

Leuk verhaal Steven,

Succes ermee!
Audi A6 Avant 1.8TFSI Black edition
martinws

Berichtdoor Techno » zo 12 jul 2020, 17:37

Leuk verhaal Steven! Welke sloperij heeft nou zoiets al zo lang op een stapel staan... ? Zonde ook.... lees je eens in op “Enrico’s pages” een schat aan info en ook werkplaatshandboeken!
Maar begin eens met alle contacten reinigen. Vooral de massakabel bij de accu, en alles dat op de zekeringkast wordt aangesloten. Er zwerven hier wel wat biturbo-liefhebbers rond, dus mocht je met vragen zitten: gooi maar op!
Techno
Donateur

Berichtdoor Steven222 » di 14 jul 2020, 18:12

Dank voor alle reacties

Voorlopig heb ik nog een paar andere projecten die ik klaar wil hebben, en waar ik momenteel ook mee bezig ben, waar nog wel de nodige tijd in gaat zitten.
Tot die tijd staan ze mooi binnen gestald in m'n schuur.
Als ik er aan ga beginnen zal ik uiteraard dit topic up to date houden met veel foto's winks

Bedankt voor de tip van Enrico, daar staat inderdaad veel op.

De sloperij was Frans van den Mosselaar
Op marktplaats staat nog een advertentie.
Momenteel staat de rode en de witte BiTurbo daar nog.
De witte kan je redelijk doorheen kijken. Kats verrot, de rode zag er nog wel redelijk netjes uit kwa roest, ook omdat deze altijd in de loods gestaan heeft.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... =mympBuyer

Mocht er iemand nog BiTurbo onderdelen zoeken.
Steven222

Keer terug naar My Maserati