Pagina 1 van 2

E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2019, 14:55
door MaseratiTeun
Ik heb Franco gevraagd welke benzine ik kan en mag tanken. Franco heeft onderstaande informatie van de fabriek gekregen.

Afbeelding

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019, 18:52
door PJ
Dank Teun!

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 10:13
door Boomerang
Mbt 3200 en ouder; is het een kwestie van alle rubberen slangen vervangen, of zou de pomp er ook niet tegen kunnen?

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 11:48
door Marten
Die ethanol is hygroscopisch, zie https://www.bardahl.nl/e10-benzine-tanken/ waar een heel duidelijk verhaal staat.
Er zijn toevoegingen die de effecten wat verminderen maar per saldo gaan niet alleen je rubbers en pakkingen kapot, maar bestaat door het zuur wat als bijproduct ontstaat ook een grote kans op schade aan de metalen delen.

Ik zou er gewoon van wegblijven en tenminste een 95 alternatief tanken zoals Avia Super Clean (E5) etc.

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 15:25
door Maser73
Voor mij alleen Vpower of Aral 102 uit Dld (met jerrycans tegelijk) voor de hobby autos maar wordt er allemaal niet makkelijker op. Benieuwd waar we staan in 2030 - wellicht alleen via darkweb te krijgen hamersmiley

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2019, 08:49
door PeterM
Teun, dank voor de post. Had mij er ook al druk om gemaakt, maar "factfree". Nu is de boodschap duidelijk.

De vraag is: wat dan wel? Er zijn geruchten dat de V-Power, Excellium, Ultimate, etc. zeg maar de "98" varianten van de grote brandstofmerken nog ethanol-vrij zijn, maar ik krijg dat nergens bevestigd. Heel vreemd dat de producenten die informatie niet willen geven.

Marten schreef:Die ethanol is hygroscopisch, zie https://www.bardahl.nl/e10-benzine-tanken/ waar een heel duidelijk verhaal staat.
Er zijn toevoegingen die de effecten wat verminderen maar per saldo gaan niet alleen je rubbers en pakkingen kapot, maar bestaat door het zuur wat als bijproduct ontstaat ook een grote kans op schade aan de metalen delen.
Ik zou er gewoon van wegblijven en tenminste een 95 alternatief tanken zoals Avia Super Clean (E5) etc.


Marten: effe voor alle duidelijkheid: in E5 zit ook ethanol met aantasting van rubber en metaal (de brandstoftank zelf!) als gevolg. Misschien wat minder, maar het zit erin. Zeg je nu dat dat wel kan? Hoe dan?

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2019, 21:37
door MaseratiTeun
@PeterM,

Zie https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/ho ... e-e10.html

Aan de Ultimate 98 van BP wordt overigens geen ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit duidelijk aan onze klanten communiceren.

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2019, 21:43
door Marten
Die E5 is er al jaren en kan in feite geen kwaad. E10 heeft de dubbele hoeveelheid bio ethanol en dan gaat het dus wel problematisch worden.
Voor de oudere modellen zoals de bi-turbo's is 98 de betere keuze, echter er zijn ook 95 brandstoffen zonder ethanol.

In plaats van het hele verhaal uit te tikken hieronder 2 bruikbare links:


https://www.anwb.nl/auto/brandstof/welk ... sel-en-lpg

https://www.texaco.nl/producten-en-diensten

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2019, 09:38
door PeterM
MaseratiTeun schreef:@PeterM,
Aan de Ultimate 98 van BP wordt overigens geen ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit duidelijk aan onze klanten communiceren.


Dat is duidelijk. Er is er dus eentje gegarandeerd "zonder".

Marten schreef:Voor de oudere modellen zoals de bi-turbo's is 98 de betere keuze, echter er zijn ook 95 brandstoffen zonder ethanol.

In plaats van het hele verhaal uit te tikken hieronder 2 bruikbare links:
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/welk ... sel-en-lpg
https://www.texaco.nl/producten-en-diensten


Heb de links gecheckt... het blijven algemene boodschappen. "Er zijn 95 brandstoffen zonder ethanol" … de vraag is dus welke. Namen en rugnummers hebben we nodig! lachert

Re: E10 Brandstof

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2019, 21:10
door Marten
Tja, ik probeer het simpel te houden:
dagelijks wagenpark E5 of anders 98
Maserati 98 of tenminste E5

Het dagelijks wagenpark is geschikt voor E10 maar net als dat je op gas moet koken, moet je met alcohol andere dingen doen dan op te stoken in je auto.
Er moet zoveel bos voor gekapt worden om die bio-ethanol te produceren + dat je er per liter minder ver mee komt dat ik me afvraag of dit niet een beetje teveel is.

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... lternatief

Met name het laatste stukje van dit artikel geeft dat aan. Onlangs weer actueel maar toen was de E10 maatregel al doorgedrukt.