Pagina 2 van 2

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2013, 21:05
door Danny
Fantastisch Boom, wat moet het fijn zijn dat je dit soort dingen helemaal zelf kunt. Ik neem aan dat het ging om de as van de Senator?

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: za 07 sep 2013, 08:46
door stijn
Geen onderwerp dat mij op het lijf geschreven is, zeg-maar-soort-van-ongeveer, maar wèl een prachtige inhoudelijke aanvulling hier op de site. Respect voor je kunde, Boomerang lachert

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2013, 08:22
door gtv6gleich
Maar bij de mas is het toch een torquetube, die kun je dan toch niet aan de buitenzijde balanceren?

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2013, 09:58
door lqpl
Boom, geweldig zo'n meetopstelling en het inmiddels verkregen resultaat. Ik neem aan dat het aantal assen dat je wilt controleren beperkt is en dat het spul vaak werkloos aan de kant staat. Opent dit mogelijkheden voor een geselecteerd publiek met balansproblemen om een consult aan te vragen?

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2013, 12:39
door PeterM
Mooi werk, dit. Hoe een liefhebber de professionals naar de kroon steekt en voorbijstreeft. Sowieso mooi om weer eens een levend technisch onderwerp aan te treffen op de Chat en nog grensverleggend bovendien.

Eigenlijk jammer dat het alweer gedaan is winks .

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2013, 20:51
door Boomerang
Toch ben ik er nog niet helemaal.
Ik wil proberen een externe aandrijving te realiseren, voor onder de auto gemonteerde aandrijfassen.
Dat moet dan met een electromotor en riemaandrijving gebeuren.
Zo worden rotoren en grote assen ook altijd op een bank aan het draaien gebracht.

Er zijn nl best veel auto's waar je eerst van alles moet weg halen om bij de as te kunnen komen (uitlaat) waarna het niet meer mogelijk is de as met de motor te laten draaien.
Bovendien worden de metingen dan "schoner" omdat allerlei door de motor en uitlaat veroorzaakte resonanties en geluiden, dan niet meer aanwezig zijn.

Hoe zit dat bij jouw QP III Igino, heb je een foto van de onderkant van de wagen?

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2013, 18:57
door lqpl
Nee helaas geen foto. Maar ik kan je wel vertellen dat de uitlaten helemaal aan de kanten zitten en dat de cardanas vrij in het zicht zit van diff naar versnellingsbak, met een middensteun op 2/3de en in het achterste deel een schuifstuk.

Afbeelding

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2013, 20:05
door Boomerang
Heb je nog steeds een grom?
Zelfde frequentie als toen, een laag soort rumble?

Zitten de schijven aan het diff?
En heb je gemakkelijk demonteerbare aandrijfassen? ( naar de wielen)
Door die eens van het diff af te schroeven, zou je met een mannetje in de auto en jij zelf er onder, op zoek kunnen gaan naar dreunende componenten, terwijl de auto gewoon op z'n wielen staat.

Soms zijn ophangrubbers van/aan dif of subframe/tussenlager kardanas gewoon stuk en is onbalans niet eens het grootste probleem.

Re: Cardanas perikelen/onbalans

BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2013, 21:13
door lqpl
De enige die gromt is lqpl.
Ik heb goede hoop dat als de motor weer loopt de vibrazionedraad weer kan worden opgepakt. Ik heb nog een nieuwe steun voor de versnellingsbak te monteren en ik was nog niet klaar met de ophanging van de uitlaat. Dat zijn verdachten nummer 1 en 2. De bak, het diff en de aandrijfassen zijn allemaal nagekeken, gereviseerd of gebalanceerd. Culprit No3 zou de motor zelf kunnen zijn geweest.