door cassiopeia » di 06 feb 2018, 11:26
Niet geïnteresseerd zijn wat er in andere landen gebeurt, dan leef je echt onder een steen. Nu de Brexit een feit is, ontstaat er steeds meer een dominante as Duitsland-Frankrijk in Europa. Die spreken al over een Europese minister van Financiën. De fiscale zaken worden dus op termijn vast in Europees verband geregeld, of jij dat nu leuk vindt of niet.
En de discussie over de belastingen verdisconteren in de brandstofprijs is zo oud als de weg naar Kralingen. Maar uiteindelijk willen we daar toch niet aan, hoofdzakelijk vanwege ongewenste grenseffecten. En onze buurlanden gaan daar, om politieke redenen, absoluut niet in mee. De discussie steekt telkens de kop weer op als de brandstofprijzen hier aanzienlijk hoger zijn dan in onze buurlanden. Maar dat is erg afgevlakt de afgelopen jaren. Daarbij speelt mee dat 95 octaan in België altijd E10 is. Wil je dat niet (verbruik hoger, agressieve bijmenging, schadelijk voor wat oudere auto's) dan moet je 98 octaan tanken waarvoor je hetzelfde betaalt als 95 octaan in NL. In Duitsland is 95/E 5 nog wel verkrijgbaar maar wordt toch al verdrongen door 95/E 10. De Duitse brandstofprijzen zijn verder de afgelopen drie jaar ook veel sterker gestegen dan in NL.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)