Boomerang schreef:Wat ik nog het meest kwalijk vind is die ruim 90k aan BPM.
Het is in Nederland nogal
bon ton om maar tegen die enorm hoge BPM aan te schoppen.
Ja, het is zo, bij onze zuiderburen is een GranTurismo zomaar 90 mille goedkoper. Maar voor dat geld rij je er niet in weg. Je moet dan eerst de BIV (Belasting Inverkeerstelling) aftikken. De hoogte daarvan hangt af van welk gewest, het fiscaal vermogen, datum eerste inschrijving en, jawel,de ook zeer progressief belaste uitstoot. Voor een GranTurismo is de rekening in Vlaanderen elf mille. En als je de auto verkoopt, dan betaalt de volgende eigenaar dat bedrag weer om de auto op zijn naam geregistreerd te krijgen. Als de auto acht jaar oud is, zijn de kosten van de registratie nog steeds EUR 8.500. Kom daar in Nederland maar om met 24 euri voor een kentekenoverschrijving!
Dan betaal je ook nog VB (verkeersbelasting), te vergelijken met onze MRB. Voor diezelfde GranTurismo bedragen de kosten EUR 3.500 per jaar.
De conclusie is dus dat de belastingen in België bepaald niet lager zijn, maar meer zijn uitgesmeerd over de hele levenscyclus van de auto. Iedere eigenaar krijgt zo zijn deel.
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top