door Boomerang » wo 17 jul 2013, 09:05
Mmm, een bijzondere opsomming zo, van Conrad.
Tja, die koppeling, da's een bekende.
Maar of je voor 2k een kompleet nieuwe koppeling hebt....
Een nieuw vliegwiel/druklager, een nieuwe drukgroep en kopp plaat + p.i.s-sensor compleet gebalanceerd voor dat geld?
Over die nokkenasverstellers heb ik nog nooit iets gehoord of gelezen, lijkt mij eerder een incidenteel verhaal.
Deze motoren staan juist als redelijk hufterproof bekend!
Een verkeerd soort olie, of te lang door rijden met te oude olie is overigens de hoofdoorzaak van verharsing en dus verklemming van alle "vanosachtige" constructies.
Hetzelfde geldt voor de kats.
De secondaire kats kan je vervangen door een rechte pijp of sportkat, maar de inderdaad incidenteel defect rakende PRIMAIRE kats heb je daar niet mee vervangen. (geldt niet voor vroegere 4200's, want heel andere opzet.)
Bedoel je dat je alle vier de kats hebt laten vervangen Conrad?!
Dat velgen krom raken en nieuwe exemplaren duur zijn klopt, maar dat is geen specifiek zwak punt van déze auto, want dat geld voor vrijwel alle andere auto's met 19 inch lichtmetaal af fabriek.
Bij de 3200 noch bij de Gransport heb ik problemen gehad met het raammechanisme.
Een aantal zaken die genoemd worden zouden kunnen horen bij auto's met hoge km standen.
De lagers in de torquetube kunnen versleten zijn met bijgeluiden en trillingen als gevolg.
Torquetubes vertonen sowieso allemaal een lichte vibratie bij ca 2800 toeren, flink afgetrapte exemplaren komen bij 4000 toeren nog een keer weer terug met vibraties.
Verder is het achterste lager in het koppelingshuis berucht en kenbaar aan een schril geluid bij (fors) wegrijden vanuit stilstand.
Aan overmatige speling op de draaipunten van de wielophanging kan je opmaken hoe met de auto is omgesprongen en of de kilometerstand klopt met de mate van slijtage.
Het onderste en achterste draaipunt van de draagarmen achter, vertoont gemiddeld genomen al heel vroeg slijtage en zegt meer over de kwaliteit van de kogel dan over de auto.
Het is niet moeilijk allerlei storingen aan dit lijstje toe te voegen, maar dat is niet eerlijk.
De lijst wordt langer naarmate er minder onderhoud werd gepleegd en ruiger met het materiaal is omgesprongen.
Informeren naar (het rijgedrag van) de vorige eigenaar en vervolgens een wagen kopen met de laagst mogelijke km-stand lijkt het beste uitgangspunt.
En door een wat minder gewilde kleurcombi te kiezen kan je goedkoper kopen.
Maar dat moet wel bij je passen natuurlijk en zal zich later bij inruil weer wreken.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.