Pagina 1 van 1

Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 21:34
door cassiopeia
Maserati-modellen hebben vanaf eind 2021, begin 2022 geen Ferrari-motoren meer. De samenwerking tussen Ferrari en Maserati op het gebied van motoren stopt, aldus Ferrari CEO Louis Camilleri.

Volgens de Ferrari-topman gaat de Italiaanse sportautobouwer helemaal stoppen met het leveren van motoren aan derden. Dat levert een flinke tijds- en kostenbesparing op. Volgens Camilleri geeft dat ruimte om nieuwe modellen te ontwikkelen, zoals een nieuwe hybride supersportwagen die nog eind mei wordt onthuld.
En nu?

Welke oplossing Maserati zoekt in de nabije toekomst, is nog niet bekend. Het merk zal óf zelf motoren moeten ontwikkelen óf de motoren van andere partijen moeten halen. Maserati gebruikt al twee decennia lang Ferrari-motoren. Ook de meest recente modellen – de Ghibli, Quattroporte, Levante, GranTurismo en GranCabrio – hebben allemaal Ferrari-motoren onder de motorkap. Het gaat hierbij om een 2,9-liter biturbo V6-benzinemotor, twee 3,8-liter biturbo V8-motoren en een atmosferische 4,7 liter V8.

(AutoRai)

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 21:50
door Marten
FCA en PSA zijn nu samen. Misschien een mooi Chrysler blok of via Opel nog wat van die Holden blokken. Doet het ook prima in mijn Alfa woot
Of misschien wordt Maserati toch helemaal elektriek - ik zag dat Elkan al sprak over de mogelijkheid om platforms van Tesla over te nemen, iets wat door Elon Musk zeker tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.
En dan dat geld van FCA voor die milieu certificaten waar de nieuwe fabriek in Berlijn van gefinancierd zou worden...

Ik zie mogelijkheden zat Happy5

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 11:13
door PeterM
Stopt Ferrari alleen de ontwikkeling of ook de productie van motoren voor Maserati?

Dat laatste kan ik mij bijna niet voorstellen, dan zou Maserati alle bestaande modellen moeten re-engineeren voor een ander motortype. Dat kost honderden miljoenen. Denk niet dat het merk dat kan opbrengen of dat het nieuwe fusie bedrijf zo'n investering in oude technologie voor een "sportief" merk gaat doen. Kijk maar naar Alfa, dat zit ook in een soort sterfhuis constructie. Alle interessante ontwikkelingen zijn gestopt.
Maserati geheel elektrisch? Zou kunnen, dat is dacht ik al het plan met de Alfieri. Misschien komen er geen nieuwe verbrandingsmotoren meer en wordt Maserati het Italiaanse Tesla. Qua formaat klopt het aardig..

Ben wel benieuwd naar de merken strategie van PSA/FCA. Ze hebben een behoorlijke achterstand in te halen op elektrisch gebied. Verwacht i.i.g. dat daar het geld heen gaat, niet naar nieuwe leuke verbrandingsmotoren voor Maserati. Het lijkt mij ook lastig om van Chrysler blokken iets leuks te maken.

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 21:05
door Marten
ik ben toch erg getriggered door de opmerking van Elkan mbt de platforms, dan is de achterstand in 1 klap weg en kunnen ze veel sneller schakelen met nieuwe modellen.

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 21:20
door Boomerang
Wacht even, die V6 was toch een Pentastar derivaat?
Hebben we het laatst nog over gehad hier.
Geen F blok toch?
Overigens komt FCA naar verluidt met een splinternieuwe LIJN 6.
Zou goed bij de historie van Maserati kunnen passen.
48V mild hybride wordt over gesproken.
Kan Maserati vast iets leuks mee doen.

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 21:25
door Boomerang
https://www.allpar.com/news/2013/05/rep ... gine-22322

Aha, het is dus een Pentastar machine die door F is aangepast en geproduceerd.

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 22:27
door Marten

Re: Einde Ferrari motoren voor Maserati. Wat dan?

BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2020, 21:13
door Marten
Van Automotive Online geplukt:

https://automotive-online.nl/management ... -industrie

dan denk ik toch dat FCA-PSA, maar dan met name het FCA gedeelte de zaken wat beter hebben voorgekookt, zo lijkt het